Povođenje za nefsanskim željama
Izvodi iz djela “Bolesti nefsa i načini liječenja”
KLASICI TESAVVUFA
Ebu Abdurrahman Muhammed es-Sulemi, kaddesallahu sirrehu
POVOĐENJE ZA NEFSANSKIM ŽELJAMA
Nedostatak: Nesumnjivo, sve dok ne slomiš svoj nefs i ne eliminišeš njegove želje, nećeš ga moći ni oživjeti u pravom smislu riječi. Dakle, dok ne okreneš svoje lice od dunjalučkih ukrasa i dok iz srca ne odstraniš ljubav prema njima, ne možeš oživjeti svoj nefs i potaknuti ga na postizanje ahiretskih blagodati. Dok svoje srce ne očistiš od svih ljubavi, izuzev ljubavi prema Uzvišenom Allahu, nećeš moći oživjeti za Njega (nećeš se moći istinski usmjeriti Njemu i zarad Njega činiti dobra djela). Iz tog razloga je Jahja b. Muaz, kaddesallahu sirreh, rekao: “Ko god se, gazeći i odgajajući svoj nefs, približi Uzvišenom Allahu, Allah će ga sačuvati od zla njegova nefsa i svakog drugog zla. Takvo stanje moguće je postići jedino zabranjivanjem sebi nefsanskih želja i primoravajući se na ono što se nefsu ne dopada (ibadet, pokornost i sl). Jer, nefs ne voli istinu i nikada nije blagonaklon prema istini.” Liječenje: Lijek je u tome da rob svoj nefs izloži gladi i žeđi, da ga liši sna u zoru, te da se suprotstavlja njegovim željama. Vezano za to, čuo sam da je Muhammed b. Ibrahim b. Fudajl, kaddesallahu sirreh, prenio sljedeće: “Jahja b. Muaz, kaddesallahu sirreh, je kazao: ‘Glad je hrana kojom Uzvišeni Allah osnažuje tijela i iman Svojih siddika (potpuno iskrenih robova.)’”
NEPRIHVATANJE ISTINE I HAKIKATA
Nedostatak: Bez ikakve sumnje, nefs nikako ne voli istinu i hakikat, i nije blagonaklon prema njima. Jer, zapovijedi Uzvišenog Gospodara, istina i hakikat njemu teško padaju i ne dopadaju mu se. On uvijek teži rahatluku i zabavi. Pokornost i ibadeti su suprotni prirodi nefsa. A povođenje za strastima i prohtjevima uzrokuje povećavanje želja i razularenosti nefsa.
Liječenje: Lijek je u tome da se rob oslobodi svih spomenutih želja i da se svim bićem usmjeri Uzvišenom Gospodaru. Čuo sam da je Muhammed b. Abdullah Razi, kaddesallahu sirreh, ispričao: “Bio sam prisutan u Bagdadu kada je Ebu ‘l-Kasim Basri, rahmetullahi alejh, ispričao: ‘Upitao sam Ibn Zadana na koji način se rob treba usmjeriti Uzvišenom Allahu, pa mi je odgovorio: ‘Tako što se neće vraćati onome što je napustio, i što će čuvati ono čemu je bio posvećen u prvim trenucima povratka Uzvišenom Allahu… Dakle, tako što će biti ustrajan u potpunoj posvećenosti Njemu Uzvišenom.’ Upitao sam: ‘To što kažete važi za onoga ko je iz svoga srca izbacio ljubav prema dunjaluku. A šta je sa onim ko se u potpunosti oslobodio dimenzije ništavnosti (svega što je prolazno)?’, pa mi je kazao: ‘On je kao nagradu za bol i teškoće koje je podnosio u prošlosti, pronašao osjećaj slasti i ljepote (lijepi hal) koji trenutno posjeduje.’” (Užici kojih se rob odrekne kako bi se približio Uzvišenom Allahu i postigao Njegovo zadovoljstvo, muke koje podnese i trud koji uloži, koliko god da teško padaju nefsu, u odnosu na blagodati i nagrade koje Uzvišeni Gospodar podari robu koji Mu se približi, neznatni su i mizerni.)
POSJEDOVANJE RUŽNIH MISLI I SUPROTSTAVLJANJE BOŽANSKIM PROPISIMA
Nedostatak: Nedostaci nefsa su i sljedeći: gaflet (nemar), aljkavost, ustrajavanje u grijesima, odgađanje ibadeta i obaveza, duga nada i uvjerenje da je smrt daleko. Liječenje: Husejin b. Jahja, rahmetullahi alejh, mi je prenio sljedeće riječi Džafera Huldija, rahmetullahi alejh: “Džunejd Bagdadi, kaddesallahu sirreh, je bio upitan: ‘Koji je način da se prekinu srčane veze sa svim i da se srce usmjeri samo Allahu, dželle ša’nuhu?’, pa je odgovorio: ‘Tevba, nakon koje prestaje ustrajavanje u grijehu; strah od Allaha, koji sprečava odgađanje ibadeta; jaka želja, koja će roba usmjeriti na činjenje dobrih djela; stalni zikr, koji nije ograničen bilo kakvim vremenskim intervalom; suprotstavljanje nefsu uz odricanje od dugih i ispraznih nadanja, te razmišljanje o blizini smrtnog časa.’ Nakon toga su ga upitali: ‘Dobro, a kako rob postiže takvo stanje?’, a on je kratko odgovorio: ‘Srcem očišćenim od svakog zla i ispunjenim čistim tevhidom.’
SMATRANJE NEFSA SUPERIORNIM
Nedostatak: Jedna od posebnih nefsanskih mahana je to da rob pri sebi vidi neko postojanje, smatra se boljim od drugih, te da iz sažaljenja prema svome nefsu ispunjava njegove želje i prohtjeve.
Liječenje: Lijek je u tome da rob uvidi i dobro razmisli o velikom dobročinstvu i blagodatima kojima ga Uzvišeni Allah obasipa u svim stanjima i poslovima. Jer, takva spoznaja biva preprekom da osoba pri sebi vidi postojanje ili superiornost. Govoreći o tome, Ebu Bekr Razi, rahmatullahi alejh, mi je prenio sljedeće riječi koje je čuo od Vasitija, rahmetullahi alejh: “Ono što Uzvišeni Allah najviše prezire kod roba jeste to da rob pri sebi vidi postojanje i smatra se superiornim, te da svoja djela smatra lijepim i potpunim.”