Bolesti nefsa i načini liječenja
IZVODI IZ DJELA „BOLESTI NEFSA I NAČINI LIJEČENJA“
Ebu Abdurrahman Muhammed es-Sulemi, kaddesallahu sirreh
Želja za lagodnim životom
Nedostatak: Jedan od nedostataka nefsa je i njegova želja da živi u radosti i veselju, da bude hvaljen, te da živi lagodnim životom bez ikakvih problema i poteškoća. Sve te želje su posljedica gafleta (nemar).
Liječenje: Lijek je u tome da čovjek bude budan spram onoga što mu se dešava u životu, te da bude spreman i oprezan. Pored toga, treba biti svjestan svojih nedostataka po pitanju izvršavanja Allahovih, dželle ša’nuhu, zapovijedi, dakle, treba biti svjestan da ih ne izvršava u potpunosti, onako kako dolikuje, te da (ne stideći se) čini ono što je On Uzvišeni zabranio. Također, treba pouzdano znati da je ovaj svijet za njega (u odnosu na ahiret) poput zatvora, i da na njemu nema mnogo radosti i rahatluka. S tim u vezi se prenose i sljedeće riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: „Dunjaluk je za vjernika zatvor, a za nevjernika džennet.“ (Muslim, Zuhd 1; Tirmizi, Zuhd 16) Iz tog razloga način života vjernika treba biti poput načina života zatvorenika (po pitanju zuhda i takvaluka); vjernik ne bi smio težiti samo rahatluku poput nevjernika. Prenosi se da je Davud et-Tai, rahmetullahi alejh, kazao: „Osjećaj vječnog ostanka u jednom od dva vječna staništa (dženneta i džehennema) sagorio je srca arifā.“ Jedne prilike je neki čovjek Bišra Hafija, rahmetullahi alejh, upitao: „Zbog čega te često viđam tako tužnog i potištenog?“, a on mu je odgovorio riječima: „Zbog toga što se trudim da budem rob kakvog Uzvišeni Gospodar želi. (Uzvišeni Allah voli ona srca koja su tužna i potištena zbog Njega.)“
Slijeđenje strasti
Nedostatak: Od nedostataka nefsa je i to da se pokorava vlastitim prohtjevima (strastima) i da teži ka ispunjenju svih svojih želja.
Liječenje: Lijek je u sljedećim časnim ajetima: „A onome koji je pred dostojanstvom Gospodara svoga strepio i dušu od prohtjeva uzdržao džennet će boravište biti sigurno.” (Nazi’at, 40-41) “(…) Ta duša je sklona zlu, osim one kojoj se Gospodar moj smiluje.” (Jusuf, 53) Prenosi se da je Mataru ‘d-Dari, rahmetullahi alejh, rekao sljedeće: “Otkloniti i eliminisati nefsanske strasti i prohtjeve, nakon što se ustale, teže je nego li noktima prokopati planinu.”
Neprestana želja za druženjem sa prijateljima
Nedostatak: Jedan od posebnih nedostataka nefsa jeste i stalna sklonost ka prisnom druženju sa prijateljima i izražena želja za sohbetom sa njima.
Liječenje: Lijek je u tome da osoba nedvojbeno spozna da će se prijatelji na koncu neminovno razdvojiti od nje i da će se prekinuti njihov međusobni odnos. Tome u prilog govore i riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je prenio da mu je Džibril, alejhisselam, kazao sljedeće: “Živi koliko želiš, ali zasigurno ćeš umrijeti. Voli onoga koga želiš, ali bez sumnje ćeš se rastati od njega. Čini ono što želiš, ali zasigurno ćeš se suočiti sa posljedicama onoga što si činio.” (Hakim, Mustedrek, 4/325; Bejheki, Šuabu ‘l-iman, 7/349; Taberani, Mu’džemu ‘l-evsat, 5/151) Ebu Kasim Hakim, rahmetullahi alejh, je rekao: “U suštini svakog prijateljstva, izuzev onih zasnovanih na iskrenosti i poštenju, krije se neprijateljstvo. Svaki imetak koji se gomila, a ne dijeli se i njime se ne pomaže drugima, donosi tugu i tjeskobu. Miješanje sa ljudima i druženje s njima, osim sa namjerom da im se bude od koristi, biva povodom nesporazuma i nesuglasica.”
Smatranje učinjenih ibadeta lijepim i zadovoljavanje njima
Nedostatak: Poseban nedostatak nefsa je to da se opusti i osjeti sigurnim zbog učinjenih ibadeta te da ih smatra lijepim i dovoljnim.
Liječenje: Osoba treba znati da, koliko god se trudila da dobra djela čini iskreno i sa ihlasom, ta djela će neminovno imati neki nedostatak i bit će daleko od savršenosti. Pored toga, treba odustati od smatranja svojih dobrih djela lijepima.
Slijeđenje strasti i gubitak osjećaja za ibadete
Nedostatak: Jedan od nedostataka nefsa je i to da pokoravajući se svojim strastima izgubi osjećaj za ibadete i pokornost te dođe u stanje pasivnosti. Jer, kada nefs ojača slijedeći svoje strasti i prohtjeve, postaje bezvoljan i pasivan za činjenje dobrih djela koja čovjek po svojoj prirodi treba činiti.
Liječenje: Lijek je u tome da osoba sustegne svoj nefs od ružnih i beskorisnih želja, da mu se suprotstavlja i da ga usmjeri na činjenje djela koja mu se ne dopadaju. Takvo postupanje umanjuje i eliminiše strasti i prohtjeve. Ebu Hafsa, rahmetullahi alejh, su upitali: “Kako se to čisti i preodgaja nefs?”, pa je odgovorio: “Nefs se čisti jedino suprotstavljanjem njemu i njegovim prohtjevima.” A nefs (koji nije odgojen) je izvor svakog zla.
Sigurnost od šejtanskih varki
Nedostatak: Nedostatak nefsa je i to da bude siguran od šejtanskih spletki i zamki.
Liječenje: Lijek je u tome da osoba upotpuni svoje ibadete ispunjavajući u potpunosti sve potrebne uvjete. Da bi se uspjelo u tome, treba tražiti pomoć od Uzvišenog Allaha. U tom smislu, Uzvišeni Allah u Časnom Kur’anu kaže: “(O Iblise!) Ti nećeš imati nikakve vlasti nad robovima Mojim, osim nad onima koji te budu slijedili, od onih zalutalih.” (Hidžr, 42)
Unatoč neiskrenosti predstavljati se kao dobri rob
Nedostatak: Jedan od nedostataka nefsa je to da se osoba predstavlja kao salih (dobri) i čestiti rob, iako svojom nutrinom istinski ne teži tome.
Liječenje: Lijek je u tome da se osoba kloni izvještačenog stanja skrušenosti, poštovanja i straha spram Uzvišenog Gospodara. Jedino ukoliko u svome srcu i unutrašnjem svijetu posjeduje stanje skrivenog hušua (skrušenost), u tome treba ustrajati koliko god je moguće.
Zavaravanje odgađanjem kazne Uzvišenog Allaha i neuzimanje pouke
Nedostatak: Opasan nedostatak nefsa je i to da osoba zapadne u gaflet uzdajući se u to što je Uzvišeni Allah ne kažnjava odmah za učinjene grijehe, nego joj odgađa kaznu, te da ne uzima pouku iz toga.
Liječenje: Lijek je u stalnom strahu od Uzvišenog Allaha i Njegove kazne. Pored toga, osoba treba znati sljedeće: To što je Uzvišeni Gospodar ne kažnjava odmah za počinjeni grijeh i što joj odgađa kaznu, ne znači da ju je zaboravio. Bez sumnje, Uzvišeni Gospodar će je pitati i kazniti za svaki grijeh izuzev onih koje oprosti. Uistinu je u tome pouka za one koji se Njega istinski boje. Uzvišeni Allah o tome kaže: “To je pouka za onoga koji se bude Allaha bojao.” (Nazi’at, 26) Neki pjesnik je to u stihu kazao: “Nefs se zavarava time što Stvoritelj Svoju kaznu odgađa. Stoga neka tu odgodu nikako zaboravom ne smatra!”
Radovanje otkrivanju sramota prijatelja
Nedostatak: Jedan od nedostataka nefsa jeste i to da se raduje i da mu bude drago kada otkrije sramote i mahane svojih prijatelja.
Liječenje: Po ovom pitanju lijek je u tome da se rob okrene sebi i pogleda svoje sramote i mahane, te da ono što želi sebi, želi i drugim ljudima. S tim u vezi navodimo i riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je kazao: “Ko god pokrije sramotu svoga brata muslimana, i Uzvišeni Allah će (na Sudnjem danu) pokriti njegovu sramotu.” (Ibn Madže, Hudud 5; Tirmizi, Birr 85; Ahmed b. Hanbel, Musned 2/274)